Ügyfélkapu megszűnése - Átállás Ügyfélkapu+-ra és DÁP-ra
Az elektronikus ügyintézést már közel két évtizede biztosító elektronikus szolgáltatási platform, az Ügyfélkapu, 2025. január 15-én megszűnik.
Mi az az Ügyfélkapu és miért szűnik meg?
Egy elektronikus azonosító rendszer, amelyen minden állami online szolgáltatásba be lehet lépni, így pl. a sokak által ismert EESZT-be vagy eSZJA-ba. Az e-ügyintézést lehetővé tévő rendszer 2005 óta működik Magyarországon, a belépés felhasználónévvel és jelszóval történik, ami azonban elavulttá vált az elektronikus rendszereket érintő hackertámadások idejében. Időszerű a kétfaktoros azonosítás bevezetése, mely más azonosító rendszer állandósítását teszi szükségessé. Az Ügyfélkapu ma ismert formájában már csak 2025. január 15-ig használható.
![](https://6c9755fca1.cbaul-cdnwnd.com/cde0f217b1bace47915553c7b7d33475/200000200-b0e5db0e5f/IMG_0208.jpeg?ph=6c9755fca1)
Milyen lehetőségem marad az Ügyfélkapu kivezetése után?
2025. január 15-ét követően az állampolgárok szabadon választhatnak két azonosítási szolgáltatás között, ezek a Digitális Állampolgársági Program (DÁP) és az Ügyfélkapu+, amely emelt szintű kétfaktoros azonosítást biztosít.
Mi a különbség?
A DÁP-törvény 2024. július 1-jén lépett hatályba. Célja egy felhasználóbarát felület létrehozása az állampolgárok számára, hogy a közigazgatást érintő ügyeiket könnyen és gyorsan, mobilon keresztül elintézhessék. Szeptember óta elérhető a "Digitális Állampolgár" néven futó okostelefonos applikáció, amelyről az állami ügyintéző felületek felhasználónév és jelszó megadása nélkül elérhetők. Továbbá az állampolgár igazolhatja magát az applikáció segítségével rendőri ellenőrzéskor, igényelhet erkölcsi bizonyítványt vagy időpontot foglalhat kormányablakokba. Az online ügyintéző rendszerekbe már a DÁP applikációval is be lehet jelentkezni: ehhez nem kell mást tenni, mint egy QR-kódot beolvasni az alkalmazás segítségével, amit a telefonon egy biometrikus – azaz ujjlenyomatos vagy arcfelismeréses – azonosítás követ.
Az Ügyfékapu+ 2022 júniusa óta érhető el. A bejelentkezés ugyanúgy történik, mint a megszokott Ügyfélkapu esetében – tehát felhasználónév és jelszó megadása szükséges -, majd az általunk választott Hitelesítő mobilapplikációban (pl. Google Hitelesítő, Microsoft Authenticator) megjelent kódot kéri a rendszer megadni. Ezután férhetünk hozzá a megszokott állami ügyintéző rendszerekhez.
Hogyan üzemelhetem be a fent említett szolgáltatások valamelyikét?
A DÁP esetében első körben szükséges, hogy a felhasználó letöltse a Digitális Állampolgár applikációt okostelefonjára. A regisztráció azonban alapvetően személyesen, kormányablakban történik, ahová az azonosításhoz az állampolgárnak magával kell vinnie azt a telefont, amelyre az alkalmazást letöltötte, valamint egy személyazonosító okmányt (személyi igazolvány, jogosítvány vagy útlevél). Akik 2021. június 23. után kiállított eSzemélyi igazolvánnyal rendelkeznek, azok online is azonosíthatják magukat az applikációban.
Ügyfélkapu+ esetében még egyszerűbb a folyamat: a megszokott Ügyfélkapu felületén szükséges bejelentkeznünk, majd az "Ügyfélkapu+ igénylése" gombra kattintanunk és egy Hitelesítő applikációt letöltenünk a telefonunkra (lsd. feljebb). Ezután a portál lépésenként instrukciót ad a sikeres igényléshez.
Mire érdemes figyelni?
Az Ügyfélkapu+-ra történő áttérés után még bármikor regisztrálhatjuk magunkat a Digitális Állampolgárság Programban; fordítva azonban már nem ennyire egyszerű. Aki aktiválja DÁP-profilját, Ügyfékapu+ fiókját nem használhatja majd.